8.0407 Rs: Myrtles (3/94

Elaine Brennan (EDITORS@BROWNVM.BITNET)
Wed, 22 Mar 1995 01:05:03 EST

Humanist Discussion Group, Vol. 8, No. 0407. Wednesday, 22 Mar 1995.

(1) Date: Wed, 15 Mar 1995 21:05:29 -0800 (PST) (25 lines)
From: gwp@dido.caltech.edu (G. W. Pigman III)
Subject: Re: 8.0395 Q: Myrtles (1/14)

(2) Date: Thu, 16 Mar 1995 12:52:27 -0500 (EST) (29 lines)
From: JOHNSTON@BRANDEIS.BITNET
Subject: Vergil's Myrtles

(3) Date: Fri, 17 Mar 1995 16:52:18 +0000 (40 lines)
From: weil@bred.univ-montp3.fr ( =?iso-8859-1?Q?Mich=E8le?= Weil)
Subject: myrte de Nerval

(1) --------------------------------------------------------------------
Date: Wed, 15 Mar 1995 21:05:29 -0800 (PST)
From: gwp@dido.caltech.edu (G. W. Pigman III)

Mark Calkins asks about Proust's allusion to Virgil's myrtles:

Ce qui me console c'est que Baudelaire a fait les poemes en prose et
les Fleurs du Mal sur les memes sujets, que Girard de Nerval a fait en
une piece de vers et dans un passage de Sylvie le meme chateau Louis
XIII, le myrte de Virgile etc.

Two likely candidates are:

accipiat cingens materna tempora myrto (Georgics 1.28)
Sic fatus uelat materna tempora myrto (Aeneid 5.72)

In the first passage Virgil is wondering whether the earth will be the
realm of the deified Augustus; in the second, Aeneas is wreathing his
head after announcing the anniversary celebration for his father's
death. The first materna alludes to the descent of the Julian gens
from Venus; the second, to Venus as Aeneas's mother.

--
G. W. Pigman III
gwp@dido.caltech.edu